flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Реорганізація судової системи в 2018 році може не закінчитися

29 грудня 2017, 08:18

У нас більше не буде судів, де працює 3 судді, один з яких може бути на лікарняному, друга в декретній відпустці, третій у відпустці, або ж у нього закінчились повноваження. Бо за таких умов у районі просто відсутнє правосуддя.


Так аргументував необхідність об’єднання районних судів у окружні в рамках судової реформи заступник глави Адміністрації Президента, координатор Ради з питань судової реформи Олексій Філатов на зустрічі із журналістами, передає кореспондент «ЗіБ». Він повідомив, що на базі 2–3 районних судів будуть створюватись окружні, де працюватимуть, як правило, 9–12 суддів.

При цьому уточнив, що це не означає, що громадяни будуть змушені їздити в інші райони, а зможуть як і раніше звертатись до старого суду, де будуть судді, канцелярія тощо. Просто юридично суд буде об’єднаний із сусіднім.

Що стосується районних судів у великих містах, там може працювати 30-40 суддів. В АП послались, що за європейськими мірками (дослідження CEPEJ) організаційна та фінансова ефективність судів оптимальна за 60-80 суддів, однак для кожного суду в Україні це поки забагато.

Також, відповідно до закону «Про судоустрій і статус суддів» будуть змінюватися апеляційні округи. Бо, зокрема, є один апеляційний адміністративний суд, де працює лише 9 суддів. Відтак його, скоріше за все, буде об’єднано із сусіднім. 

Укази Президента щодо оптимізації системи судів будуть підписані до кінця цього року (в наступному відповідні рішення зможе приймати вже парламент).

Разом з тим, за словами заступника голови АП, реорганізація може не закінчитись до кінця 2018 року. Він пояснив, що за законом прийняття рішення про реорганізацію, ліквідацію не означає, що суд перестає функціонувати. «Він перестане функціонувати лише тоді, коли в цьому окрузі або іншій територіальній одиниці буде створено, а головне фактично запрацює новий суд. Тому буде певний перехідний період», – пояснив О.Філатов. 

Рішення про фактичний початок роботи нового суду приймає Державна судова адміністрація. Цьому мають передувати її консультації з відповідними судами. Якщо є важливі справи, де проведено велику роботу, напрацьовано багато томів, допитано багато свідків, залучені присяжні, ДСА має це  враховувати. Й аби новий склад суду не починав усе з початку, було б доцільно дати можливість нинішньому закінчити резонансні справи, а вже потім ліквідувати суд. В той же час, невідворотні ситуації, коли на момент фактичного припинення роботи суду певні справи не будуть закінчені.

Втім, як свідчать проекти указів, які вже погодила Вища рада правосуддя, реорганізовують і ті суди, особливо у Києві, де кількість суддів за штатом цілком відповідає озвученим параметрам. Так само не пояснювалася нагальна необхідність перейменування усіх апеляційних установ із збереженням територіальної юрисдикції більшості з них.

На думку експертів, у такий спосіб буде проведене масштабне очищення судових установ. Особливо в тих, де цього не вдалося досягти під час попередніх люстрацій.