Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
У Вищому спеціалізованому суді України з розгляду цивільних і кримінальних справ було проведено анонімне анкетування серед відвідувачів, яке тривало протягом грудня 2014 року. Участь в анкетуванні взяв 541 респондент.
Як пояснили “ЗіБ” у ВССУ, опитування проводилося у приміщеннях, в яких працює судова палата у кримінальних справах (вул. Пилипа Орлика 4, 4 а), судова палата у цивільних справах та апарат суду, а також у приймальні громадян (просп. Повітрофлотський, 28).
Респондентам пропонувалося відповісти на питання щодо дотримання процедур розгляду справ, своєчасності надсилання судом повідомлень про розгляд справи, організації роботи відділу прийому громадян, call-центру та інших структурних підрозділів апарату суду. Окрім того, питання стосувалися інформаційної діяльності установи, забезпечення умов перебування у суді, довіри до Вищого спеціалізованого суду.
Організація роботи
Згідно з дослідженням 35 % респондентів повністю задоволені організацією роботи суду. 52 % опитаних частково задоволені і 13 % – не задоволені. Більшість зауважень стосувалася порушень строків розгляду справ та невчасного надсилання судом повідомлень про розгляд справ. Також громадяни пропонували запровадити графік розгляду справ, оскільки усі засідання призначаються на 10.00 год. Через це їм доводиться довго чекати.
Що стосується умов перебування у суді, то більшість відвідувачів (61 %) оцінили їх на «відмінно» та «добре», «задовільно» – 30 %, і лише 9 % залишилися незадоволеними. Як уже зазначалося, суд працює у двох приміщеннях. Так, судова палата у цивільних справах майже рік здійснює свою діяльність у новому приміщенні, що знаходиться за адресою: просп. Повітрофлотський, 28. У цьому приміщенні знаходиться й відділ прийому громадян. Натомість судова палата у кримінальних справах залишилася в будівлях Верховного Суду України на вул. Пилипа Орлика, 4, 4а. Як свідчать результати, думки громадян суттєво відрізнялися. Було висловлено чимало зауважень стосовно неналежних умов перебування у приміщеннях на вул. Пилипа Орлика, 4, 4а. Зокрема, респонденти звертали увагу на недостатню кількість залів судових засідань, місць для очікування, тісні коридори. Водночас щодо приміщення на просп. Повітрофлотському, 28 нарікань практично не виникало. Таким чином, розміщення ВССУ у цій будівлі дозволило створити більш зручні умови перебування у суді, зокрема просторі зали судових засідань, широкі коридори з достатньою кількістю місць для очікування. На це звертали увагу й опитувані, зазначаючи про необхідність роботи цивільної і кримінальної палат в одному приміщенні на просп. Повітрофлотському, 28.
На думку більшості респондентів (89 %), працівники апарату ВССУ коректно і ввічливо ставляться до відвідувачів, натомість 9 % опитаних «задовільно» оцінили їх роботу, і лише 2 % громадян залишилися незадоволеними.
Відвідувачі мали можливість висловитися й щодо роботи приймальні громадян. Так, на «відмінно» її оцінили – 29 %, «добре» – 53 %, «задовільно» – 16 %, «незадовільно» – 2 %. Таким чином більшість респондентів залишилися задоволеними роботою працівників цього відділу, а також зазначали про необхідність подальшого проведення прийому громадян керівництвом суду. Водночас було надано пропозиції збільшити кількість зразків-бланків заяв, клопотань тощо, а також друкованих відомостей щодо судового збору.
Інформаційна складова
Достатньо високо громадяни оцінили наповнення інформаційних стендів у приміщеннях ВССУ, на яких розміщується інформація про організацію роботи та структуру суду, графіки розгляду справ, вимоги щодо наявності зразків процесуальних документів, порядку сплати судових витрат, реквізитів та розмірів платежів тощо. На думку 77 % опитаних, наявна інформація викладена повно та задовольняє потреби відвідувачів. Однак зазначалося про необхідність розмістити на стендах відомості про права учасників АТО та громадян, що перебувають у цій зоні.
Також громадяни відзначили зручність користування сайтом суду та його достатню наповнюваність (78 %). При цьому висловлювалися побажання стосовно розміщення переліків справ, призначених до розгляду, набагато раніше (за 10-15 днів). Крім того, доцільно було б, на думку опитаних, розмістити на офіційному веб-сайті карту проїзду до приміщень суду. Ще одним способом отримання громадянами інформації є звернення до call-центру. Позитивно його роботу оцінили 63 % респондентів. Водночас значна частина опитаних зазначила, що часто лінія зайнята і доводиться тривалий час чекати на відповідь.
Загалом результати дослідження засвідчили, що 40 % відвідувачів довіряють ВССУ, 16 % – не довіряють, а 44 % вказали, що їм важко надати однозначну відповідь.
Результати анонімного опитування громадян-відвідувачів ВССУ було опрацьовано робочою групою, до складу якої ввійшли, зокрема, представники громадськості та ЗМІ. Висновки проведеного анкетування буде обговорено на засіданнях судових палат та апаратних нарадах для підготовки плану заходів, спрямованих на підвищення рівня організаційної роботи ВССУ та відновлення довіри суспільства до суду.
Відповідний комплекс заходів з урахуванням висловлених пропозицій буде опубліковано на офіційному веб-сайті ВССУ та у засобах масової інформації.