Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Експерти Венеціанської комісії відзначили, що хоча всі перераховані в Законі "Про очищення влади" загальні принципи, покладені в основу процедури люстрації, відповідають європейським стандартам, сам закон не слідує цим принципам.
До відповідного висновку Європейська комісія за демократію через право (далі - Венеціанська комісія) прийшла 12 грудня 2014, прийнявши проміжний висновок щодо Закону «Про очищення влади», повідомляє "ЗіБ" з посиланням на Раду Європи.
Комісія констатувала, що закон в його нинішньому вигляді містить ряд серйозних недоліків, і привітала готовність влади України привести його у відповідність з Конституцією країни та європейськими стандартами.
«Венеціанська комісія нагадує, що люстрація сама по собі не є порушенням прав людини, оскільки демократична держава вправі вимагати від посадових осіб прихильності конституційним принципам, на яких воно ґрунтується», - зазначила Комісія у проміжному висновку. «Тим не менше, для того, щоб відповідати принципам прав людини, верховенства права і демократії, люстрація повинна забезпечити справедливий балансміж захистом демократичного суспільства, з одного боку, і захистом індивідуальних прав, з іншого. Процедура люстрації, незважаючи на її політичну природу, має бути розроблена і проведена тільки за допомогою правових засобів відповідно до Конституції і з урахуванням європейських стандартів у сфері верховенства права та захисту прав людини. Якщо ці вимоги задоволені, тоді процедура люстрації може вважатися допустимою в демократичній державі, заснованій на верховенстві права ».
Експерти Венеціанської комісії відзначили, що хоча всі перераховані в законі загальні принципи, покладені в основу процедури люстрації, відповідають європейським стандартам, сам закон не слідує цим принципам.
Один із принципів свідчить, що люстрація повинна бути строго обмежена в часі як щодо терміну її проведення, так і щодо періоду, який є предметом перевірки. Комісія вважає спірними тимчасові рамки застосування закону, що поширюється на період від радянського комуністичного режиму до подій на Майдані в лютому 2014 «Застосування заходів люстрації щодо недавнього періоду часу, коли пан Янукович був президентом України, може, в кінцевому рахунку, поставити під питання нинішнє функціонування конституційної та правової системи України як демократичної держави, що дотримується принципу верховенства права», - відзначають експерти, вказуючи на необхідність встановлення терміну закінчення процедури люстрації для того, щоб вона не перетворилася на процес «без кінця і краю».
Венеціанська комісія нагадала про відмінності між функціями і цілями, з одного боку, люстрації, яка покликана захистити недавно виниклу демократію, і, з іншого боку, кримінального права, яке служить для покарання осіб, визнаних винними у злочинах. Експерти відзначають, що роль люстрації повинна мати «чітке і вузько окреслене визначення»; вона повинна доповнювати інші засоби забезпечення правосуддя, а не заміняти їх. У кожному разі, Венеціанська комісія не вважає, що люстрація являє собою найкращий спосіб боротьби з корупцією», - додають експерти.
На думку Комісії, список посад, що підлягають люстрації, повинен бути переглянутий, оскільки люстрація повинна стосуватися тільки тих з них, які представляють істотну небезпеку для прав людини і демократії. Вона також вважає, що люстрація суддів мають регулюватися тільки одним законом.
Вина особи повинна бути доведена в кожному окремому випадку і не може презюмуватись на підставі однієї лише приналежності до категорії державних посад; отже, критерії люстрації повинні бути переглянуті, йдеться в документі Комісії. У законі про люстрацію повинні бути спеціально передбачені гарантії справедливого правосуддя (право на захист, рівність сторін, право особистої участі в процесі); судовий розгляд справи повинен зупиняти виконання адміністративного рішення про люстрацію до винесення остаточного судового рішення.
Венеціанська комісія рекомендувала вилучити повноваження з проведення люстрації у міністерства юстиції і передати їх спеціально створеній незалежній комісії з активним залученням громадянського суспільства. Відомості про осіб, підданих люстрації, повинні віддаватися розголосу лише після винесення остаточного судового рішення, відзначають експерти.
Запит про перевірку українського закону про люстрацію експертами Венеціанської комісії був зроблений моніторингової комісією Парламентської асамблеї Ради Європи 3 жовтня 2014. Враховуючи стислі часові рамки, у Комісії не було можливості відвідати Україну. Тим не менш, обговорення, розпочаті 11 грудня в Венеції з міністром юстиції України Павлом Петренко і депутатами Верховної Ради, будуть продовжені в ході візиту експертів Венеціанської комісії на Україну, запланованого на початок наступного року.
«Українська влада погодилися з тим, що закон «Про очищення влади» потребує доопрацювання для приведення його у відповідність з міжнародними стандартами, і звернулися за підтримкою Венеціанської комісії», - заявили експерти в проміжному висновку. «Венеціанська комісія вітає прагнення української влади і готова надати свою підтримку в цілях внесення змін до закону про люстрацію».
Повний текст проміжного висновку буде опублікований на веб-сайті Венеціанської комісії на наступному тижні.